Hyvinvoinnin edistäminen – miten pääsen alkuun?

Muutoksessa alkuun pääsemiseksi tarvitset suunnitelman, joka on sinulle itsellesi merkityksellinen. Tavoitteen tulee olla realistinen ja saavutettavissa oleva. Siinä on pysyvien muutoksien rakennuspalikat. Ota itsellesi hetki aikaa ja pysähdy miettimään millainen sinun hyvinvointia edistävä siirtosi on. Autamme sinut alkuun kertomalla mitä hyvä suunnitelma
sisältää.

Motivaatio kohdalleen

Mieti tarkkaan seuraavia kysymyksiä. Miksi kaipaan hyvinvointini kohenemista? Mitä hyötyä minulle on siitä? Mitä hyötyä siitä on minun läheisilleni? Kirjaa ne sen jälkeen itsellesi ylös.

Tavoitteen asettaminen

Hyvä tavoite on yksityiskohtainen, saavutettavissa oleva ja oleellinen hyvinvointiin liittyvän muutoksen kannalta. Lisäksi sen tulee olla mitattavissa jollain lailla, jotta edistymistä voi seurata. Tavoitteen saavuttamiselle on hyödyllistä asettaa aikaraja, jotta projektille tulee myöskin se päätepiste.

Kannustajia ympärillesi

Kerro jollekin omista ajatuksistasi hyvinvointisi edistämisen suhteen. Voitte yhdessä sopia, miten kannustajasi voi tukea sinua tavoitteen saavuttamisessa. Luonnollisesti kannattaa valita kannustajaksesi sellainen henkilö, joka todella auttaa sinua. Hän voi olla vaikka fysioterapeuttisi, ystäväsi, äitisi tai työkaverisi.

Varaudu karikkoihin matkalla

On viisasta miettiä etukäteen, mitkä asiat voivat olla esteenä edistymisellesi. Ja sen jälkeen, miten selätät nuo esteet. Näin petaat matkallesi pituutta, ettei vauhtisi hyydy hyvien muutosten suhteen ensimmäiseen karikkoon.

Palkinto saavutuksesta

Ethän unohda palkita itseäsi. Houkutteleva palkinto auttaa jaksamaan niinä haastavina hetkinä työskentelemään sinnikkäästi oman hyvinvointisi eteen.

Me toivotamme kaikille hyvinvoinnin edistäjille onnea ja menestystä muutoksen tielle. Olemme täällä teitä varten, jos kaipaat rinnallesi luotettavaa kannustajaa ja hyvinvoinnin asiantuntijaa.

Leea Maria Lepistö
TULE-erikoistunut fysioterapeutti, lyhytterapeutti

Heini Salmi
Fysioterapeutti, Personal trainer

Lähteet:

  • Ahola T. & Burman, B. (2016). Reteaming-valmennus.
Lue myös nämä

Riittävän unen tärkeys

Onko tämä UKK-instituutin julkaisema liikkumisen suositus -pyramidi sinulle tuttu? Oletko huomannut, että pyramidin pohjana on yksi suuri kerros: uni? Uni on siis perustana aikuisväestön liikuntasuosituksissa.

Lue lisää »
Scroll to Top
PIRKANMAA

Tampere, Pirkkala

TAPIOLA, ESPOO

Ajat varattavissa Tapiolan Fysiogeriatrian
ajanvarausjärjestelmässa.