Jätä kengät kotiin kesällä!

Kesä on täällä, saavatko jalkasi nauttia kesästä kanssasi?

Kesä on vihdoin tullut ja ulkona on vihreyttä taas pitkän ja lumisen talven jälkeen. Kesällä liikutaan enemmän ulkona sekä metsissä ja kesämökeillä riittää puuhastelua. Kesän lämmöstä nautitaan täysin siemauksin, mutta annatko jalkojesikin nauttia kesästä?

Paljain jaloin kulkeminen on terveellistä

Kuljemme kesällä keveämmissä kengissä, mutta yhä harvemmin ilman kenkiä. Ilman kenkiä liikkuminen tekee ihmisen jaloille hyvää erityisesti tänä päivänä, kun liikumme lähes jatkuvasti kengät jalassa, toki sään vaatimukset pakottavat käyttämään kenkiä. Paljain jaloin liikkuvilla kansoilla on terveemmät jalat, ja siellä ylipronaatio tai kantakalvon tulehdus ovat harvinaisia vitsauksia. Jalkapohjan iho myöskin vahvistuu nopeasti saamiensa ärsykkeiden seurauksena, ja vahvistuu muutamissa viikoissa paksuuntumalla jopa sentin vahvuiseksi. Paljasjalkakävelyä ei kuitenkaan suositella, jos henkilöllä on kivulias levinnyt päkiä tai diabeettinen neuropatia.

Paljasjaloin liikkuessa hoidamme huomaamatta jalkaterveyttä ja myöskin siinä samalla selkää ja niveliä. Avojaloin liikkuessa jalkaterämme pikkulihakset saavat toimintaa ja vahvistuvat mukautuessaan alustaan. Paljasjaloin liikkuminen tulee aloittaa vähitellen tunnustellen joustavassa maastossa, lisäten kävelyaikaa progressiivisesti. Alkuun voi myöskin käyttää ohutpohjaisia kenkiä tai niin sanottuja paljasjalkatossuja, jotta jalka pääsee tottumaan uuteen tehtäväänsä.

Paljain jaloin liikkuminen parantaa tasapainoa ja pystyasento sekä ryhti paranee, liikkumisesta tulee luonnollisempaa ja kaatumisriski pienenee. Kävely- ja juoksutyyli muuttuu kehoa säästävämmäksi: kantaiskun tilalle tulee päkiäaskellus, kehon oma iskunvaimennus aktivoituu ja vammautumisriski pienenee. Paljain jaloin kävellessä iso pakaralihas aktivoituu paremmin ja reiden takaosan aktivaatiotaso laskee, emmekä kävele enää vetämällä takareiden lihaksilla (hamstring). Kävellessä avojaloin myöskin kantaisku voi jäädä pois tai se ainakin kevenee, askel lyhenee ja etummaisen säärilihaksen ei tarvitse aktivoitua niin paljon kuin kengät jalassa.

Nivelten ja lihasten joustavuus lisääntyy, jonka seurauksena polvi-, lonkka- ja selkäkivut vähenevät. Akillesjänne venyy ja vahvistuu, sekä nilkan liikkuvuus lisääntyy. Myös pienen lapsen liikkuessa avojaloin jalkaterän ja varpaiden pikkulihakset kehittyvät vahvoiksi ja kävelyn luonnollinen malli kehittyy. Jalkaterän ja varpaiden virheasentoja ei kehity ja jo syntyneet virheasennot lieventyvät tai korjaantuvat kokonaan. Lihaksissa olevat lihaspumput aktivoituvat, verenkierto vilkastuu auttaen mm. suonenvetoon, kylmiin jalkoihin tai suonikohjuihin. Luut ja rustot saavat luonnollista ärsykettä ja pysyvät vahvoina, mikä ehkäisee esim. nivelvaivoja lonkissa tai polvissa, selkävaivoja tai osteoporoosia. Nivelten asentotuntoreseptorit heräävät eloon ja auttavat tasapainon pitämisessä ja esimerkiksi nilkkavammojen ehkäisyssä. Myös jalkojen hikoilu vähenee, iho pysyy kuivempana, jolloin hiertymiä ja rakkoja syntyy vähemmän. Jalkaterien alueella esiintyvät ihotautien oireet lieventyvät.

Kesä ilman kenkiä

Jalkaterän jumpat voi unohtaa kesällä, kun astelee iloisin mielin paljain jaloin tai paljasjalkatossuilla. Paljain jaloin kannattaa kävellä tai juosta eri alustoilla, jolloin jalkapohjat saavat erilaista ärsykettä ja lihakset aktivoituvat kunnolla. Myöskin pehmeässä rantahiekassa uimarannalla kävely tai juokseminen tuntuu mukavalta ja on oikeasti tehokasta jalkaterän käyttöä. Tänä kesänä unohdetaan kengät kotiin ja kirmataan paljain jaloin kesän viettoon!

Paljain jaloin kannattaa kulkea erilaisilla alustoilla

Jos paljain jaloin liikkumisesta huolimatta sinulle tulee ongelmia jalkojesi kanssa, ole silloin yhteydessä meihin. Me autamme sinua, olemme täällä sinua varten. Olemme erikoistuneet alarajojen toiminnan tutkimiseen ja hoitamiseen. Käytämme suurnopeuskameraa, juoksumattoa ja pitkää kokemustamme tutkiessamme ja hoitaessamme sinua. Tervetuloa! Hyvää kesää sinulle! 

Kirjoittaja:

Ari Heinilä
Alaraajoihin erikoistunut fysioterapeutti
Aktiivi Fysioterapia Tulli

Lue myös nämä

Aktiivi Fysioterapia osaksi Terveystaloa

Terveystalo laajentaa kuntoutuspalveluitaan ja on ostanut 31.3.2022 päivätyllä sopimuksella fysioterapiaa ja toimintaterapiaa tarjoavan Suomen Fysiogeriatria Oy:n sekä sen tytäryhtiöt; toi.minna Oy:n, Mimmin terapia Oy:n ja

Lue lisää »

Aivoterveys

Kaikenikäisten on tärkeää huolehtia aivoterveydestään päivittäin! Sillä voi ehkäistä vakavia sairauksia. Mitä on aivoterveys? Aivoterveydellä tarkoitetaan terveellisillä elintavoilla tuettua aivojen hyvinvointia, jota edistetään päihteettömyydellä, liikunnalla,

Lue lisää »

Mistä toistuvat vaivat johtuvat?

Mistä rasitusvammat johtuvat? Rasitusvammat syntyvät usein pidemmän ajan kuluessa yksipuolisesta toistoliikkeestä ja toiminnasta. Ollaan liian pitkään samassa staattisessa asennossa tai tehdään liian pitkään samaa liikettä

Lue lisää »
Scroll to Top
PIRKANMAA

Tampere, Pirkkala

TAPIOLA, ESPOO

Ajat varattavissa Tapiolan Fysiogeriatrian
ajanvarausjärjestelmässa.