Hieronnan sisältö

Hieronta tarkoittaa pehmytkudosten ja sidekudosten käsittelyä manuaalisilla menetelmillä. Käsittely vaikuttaa pinnallisiin sidekudoksiin eli faskioihin ja riippuen käytetystä metodista saadaan vaikutusta myös syvemmälle lihaskalvostoon. Käsittely vaikuttaa myös lymfanestekiertoon sekä autonomiseen hermostoon aktivoimalla parasympaattista hermostoa. Tällä on rentouttava ja kipua lievittävä vaikutus kehossa. Käsittelyvoimakkuus vaihtelee tilanteen mukaan yksilöllisesti ja hieronnan ei välttämättä pidä aiheuttaa kipua uskomuksista huolimatta. Sidekudosten reagointi käsittelyyn saavutetaan joskus kevyelläkin manuaalisella käsittelyllä.

Minna Keskifrantti on koulutettu hieroja.

Minna Keskifrantti

Koulutettu hieroja

Satu Henriksson on koulutettu hieroja ja lymfaterapeutti.

Satu Henriksson

Koulutettu hieroja
Diplomi lymfaterapeutti

satu.henriksson@aktiivifysioterapia.fi

Milla Järvinen on fysioterapeutti ja hänen erityisosaaminen painottuu yläraajaongelmiin

Milla Järvinen

Fysioterapeutti
Pre- ja postoperatiivinen fysioterapia
Yläraajafysioterapia

milla.jarvinen@aktiivifysioterapia.fi

Pekka Salo on OMI-fysioterapeutti ja urheiluhieroja.

Pekka Salo

OMI- Fysioterapeutti
Akupunktio
Urheilufysioterapia
Pre- ja postoperatiivinen fysioterapia

pekka.salo@aktiivifysioterapia.fi

Hieronta

Hieronnalla voidaan lievittää erilaisia oireita, kuten lihaskipua ja -kireyksiä sekä päänsärkyä. Se myös rentouttaa, niin kehoa kuin mieltä ja edistää kehon palautumista rasituksesta. Hieronta sopii kaikenikäisille ja on turvallinen hoitomuoto.

Hieronta on vanha perinteinen hoitomuoto, jonka tavoitteena on eri tekniikoita hyödyntäen muokata kehon kudoksia ja vilkastuttaa niiden aineenvaihduntaa.

Hieronta auttaa mm.
– työperäisissä lihaskireyksissä
– arkisissa lihaskireyksissä
– palautumaan liikuntasuorituksen jälkeen
– lievittää kipua ja jäykkyyttä
– rentoutumaan

Hierontahoidon estäviä tekijöitä ovat mm.
– kuume
– laskimotukokset
– ihoinfektiot
– verenvuototauti (hemofilia)
– meneillään olevat syöpähoidot

Koulutettu hieroja on terveydenhuollon ammattilainen. Hänet on merkitty Valviran rekisteriin nimikesuojatuksi koulutetuksi hierojaksi.

Urheiluhieronta

Urheiluhieronta täydentää klassista hierontaa ja se soveltuu kaikille asiakkaille hyötyliikkujasta kilpaurheilijaan. Hieronnan tarkoituksena on palauttaa lihakset esimerkiksi urheilusuorituksen jälkeen takasin normaaliin toimitatilaan. Yksi mahdollinen hyötyvaikutus on pienentynyt vammariski, sillä paremmin toimiva ja elastinen lihaskudos kestää rasitusta paremmin. Hieronta voi myös auttaa lihaksistoa ottamaan harjoittelua paremmin vastaan.

Säännöllinen liikunta tai ammattiurheilu kuormittaa voimakkaasti tuki-ja liikuntaelimistöä, jolloin urheiluhieronnasta voidaan saada merkittävä apukeino tukemaan täysipainoista liikkumista.

Lue lisää hieronnasta Koulutettujen hierojien liiton sivuilta.

TAMPERE, PIRKKALA JA SEINÄJOKI

Yhteinen ajanvaraus