Lymfaterapia

Lymfaterapia on kansainvälisesti tunnettu hoitomenetelmä, joka vähentää eri syistä johtuvaa turvotusta sekä sen seurauksia. Lisäksi hoitomuoto on tehokas sellaisille vaivoille ja sairauksille, joiden yhtenä oireena turvotusta esiintyy. Lymfaterapian tavoitteena on saada kudoksiin kertynyt neste takaisin kehon imusuonistoon, joka on rinnakkainen kuljetusjärjestelmä verenkierron ohella.

Imusuoniston tärkeimpänä tehtävänä on poistaa kudoksista kapillaariaineenvaihdunnan seurauksena sinne jäänyt valkuaisaine- ja nestekuorma.  Lymfaterapia vähentää kipua ja rentouttaa tehokkaasti. Sen vaikutus jatkuu myös hoitojen jälkeen. Kokonaisvaltainen lymfaterapia on yksi fysioterapian erikoisaloista, joka lukeutuu pehmytosakäsittelyihin.

Parhaat tulokset saadaan, kun hoito aloitetaan riittävän ajoissa. Näin voidaan hidastaa toimintakyvyn heikkenemistä ja vaikuttaa hyvinvointiin pitkäjänteisesti.

Lymfaterapiahoidon sisältö

Ensimmäisen hoitokerran alussa lymfaterapeutti arvioi asiakkaan hoitotarpeen ja tekee yksilöllisen hoitosuunnitelman. Käytännössä hoito on kevyttä ja käsin tehtävää rauhallista käsittelyä, jossa tehostetaan imunestekiertoa etenemällä imusuonistoa pitkin tietyssä järjestyksessä. Hoitomuodossa ei käytetä tavallisesta hieronnasta tuttuja hierontavoiteita tai -öljyjä, (mutta vaikeimmissa turvotuksissa apuna on kompressio- eli painesidoksia sekä kompressiosukkia ja -hihoja edesauttamassa turvotuksen laskemista.)

Lymfaterapiaa voidaan käyttää itsenäisenä hoitomuotona tai yhdistettynä fysioterapiaa. Hoitoon kannattaa varata aikaa ja aikatauluttaa useampi hoitokerta säännöllisin väliajoin. Seuraamme lymfaterapian vaikuttavuutta sekä kuntoutumissuunnitelman toteutumista. Olennainen osa lymfaterapiaa on itsenäinen harjoittelu lymfaterapeutin laatimien ohjeiden pohjalta.

Lymfaterapian hyödyt

Lymfaterapia on tehokas hoitomuoto turvotukseen ja turvonneiden imusolmukkeiden hoitamiseen. Niiden syitä voivat olla mm.

• lymfaödeemassa
    • primäärinen syy: imusuoniston kehityshäiriö
    • sekundäärinen syy: imusolmukkeiden poisto ja sädetys, laajat imusuonistoa vahingoittaneet muut operaatiot, traumat tai toistuneet infektiot (yleensä erysipelas eli ruusu)
  • posttraumaattiset ja postoperatiiviset turvotukset (ennen ja jälkeen leikkausten)